3 belangrijke eigenschappen van een goede verkoper

Veel bedrijven merken dat er weinig uit de afspraken van hun verkopers komt. De verkoper scoort minder goed dan verwacht of het is voor bedrijven moeilijk om een goede verkoper te vinden.

Vind de verkoper van je dromen met volgende drie belangrijke eigenschappen!

1. Een passie voor verkopen

Een goede verkoper is verliefd op verkoop, het bedrijf waarvoor hij verkoopt en het product of de dienst die hij verkoopt. Door zijn enthousiasme en passie, neemt hij de prospect of de klant mee naar een droomwereld. Een scenario waarin een product of een dienst hét probleem van de klant kan oplossen.

Je verkoopt ten slotte geen product of dienst, maar een oplossing van een probleem. Dit is key voor iedere verkoper. Een klant wil geen saaie verkoopspraat. Hij wil weten wat het product of de dienst gaat oplossen. Hoe hij er beter van gaat worden.

Verkopen is trouwens ook niet enkel praten. Het is vooral ook goed luisteren naar de prospect of de klant. Wat heeft deze persoon nodig? Wat is het probleem? Hoe kan ons product of onze dienst dit probleem oplossen?

De passie waarmee een verliefde verkoper zijn product voorstelt, zal overslaan op de prospect. Dit zorgt voor goede resultaten.

2. Volg afspraken steeds op

Veel verkopers hebben de passie al te pakken, maar missen een belangrijke eigenschap. Het opvolgen van afspraken.

De veronderstelling dat een klant wel zal bellen als hij interesse heeft is fout. Het is enorm belangrijk om prospecten, klanten, afspraken en offertes op te volgen. Laat je prospecten weten wanneer ze een offerte kunnen verwachten. Plan meteen een volgende afspraak in. En kom deze afspraken ook na. Laat hen zien dat je er echt voor wilt gaan. Dat de klant belangrijk is en dat je er alles voor gaat doen om hen te helpen.

Succes van verkoop zit in het opvolgen van bezoeken en offertes. Net omdat veel bedrijven hun afspraken niet correct opvolgen, zal jouw verkoper eruit springen en ga je als bedrijf meer verkopen.

3. Spreek de taal van je prospect/klant

Veel bedrijven denken dat hun product of dienst te technisch is. Dat het te moeilijk is om deze kennis over te brengen op een verkoper. Dit is vaak een foute veronderstelling. De meerderheid van alle sectoren zijn nog niet zo complex als bedrijven wel denken.

Productkennis is zeer belangrijk, dat valt niet te ontkennen. Een goede verkoper moet de producten of diensten van het bedrijf door en door kennen. En het jargon dat hierbij hoort, moet hij perfect kunnen vertalen in de taal van de klant.

Technische termen en specificaties gebruiken in je sales pitch, klinkt heel professioneel en betrouwbaar, maar de kans dat de prospect iets begrijpt van je uitleg is vrij klein. Klare taal. Een duidelijke uitleg. Meer verkoop.

 

Ben jij op zoek naar een verkoper met deze eigenschappen? Contacteer ons en wij sturen een topverkoper naar je toe.

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons