4 tips om inkomende leads op te volgen

Tegenwoordig komen leads heel gemakkelijk binnen via je website en sociale media. Het nadeel hiervan is dat je niet gericht werkt. Deze leads kunnen naar iets totaal anders op zoek zijn.

 

Veel bedrijven gaan niet meer actief op zoek naar klanten omdat leads gemakkelijk via de website of sociale media binnenkomen. Maar hoe moet je deze leads dan het best opvolgen? Daarvoor is een specifieke aanpak nodig.

1. Maak het mensen zo gemakkelijk mogelijk

Website-bezoekers die interesse hebben in jouw product of dienst, hebben het graag zo gemakkelijk mogelijk. Zijn ze geïnteresseerd en willen ze een offerte? Of hebben ze nog extra vragen? Ze moeten onmiddellijk de optie krijgen om hun gegevens achter te laten en hun vraag te stellen. Niet te veel info vragen, alstublieft. Daar heeft niemand tijd voor, toch?

Kijk naar hoe wij het doen op onze website. Op elke pagina hebben we een “bel mij”-knop geplaatst. Snel, en efficiënt. Een telefoonnummer is het enige dat we nodig hebben. Wie de persoon is en wat hij zoekt, daar komen we later wel achter. 

2. Zorg voor een snelle opvolging van inkomende leads

Doordat leads sneller binnenkomen zonder dat je er veel voor moet doen, ga je al snel minder moeite steken in een lead. Hop. Snel een mailtje als antwoord op de prospect zijn/haar vraag en klaar. Nee. Wij hebben een andere aanpak.

Je krijgt een contactaanvraag binnen via je website. Dit wil zeggen dat deze prospect geïnteresseerd is in jouw diensten. De kunst is dan om zo snel mogelijk te reageren op deze aanvraag en de zoektocht van deze persoon stop te zetten. De beste oplossing is natuurlijk de telefoon nemen en de prospect opbellen. Zo kan je achterhalen wie deze persoon is en wat hij zoekt. Na dit gesprek gaat de potentiële klant de zoektocht naar de dienst of het product niet verderzetten. En wie blijft er in zijn gedachten hangen? Juist, ja. Jij!

Door prospecten snel verder te helpen en je pro-actief op te stellen, geef jij een positief beeld over je bedrijf. Jullie lijken georganiseerd en klantgericht door deze aanpak!

3. Hou het niet bij één contactpoging

Mensen verwachten niet dat bedrijven met zo’n snelheid antwoorden. Wat een verrassing voor hen! Maar dit wil ook zeggen dat ze misschien even met iets anders bezig zijn dan met de zoektocht naar jouw product of dienst. Geef niet op! Hou het niet bij één contactpoging.

Je lead heeft een contactaanvraag gedaan. Hij is geïnteresseerd. Geloof ons maar.

4. Ga voor een persoonlijke opvolging

De lead heeft het contactformulier ingevuld. Top! Maar pas op, je hebt deze persoon nog niet als klant binnengehaald.

Veel bedrijven maken gebruik van een mail automation om hun prospect te laten weten wanneer ze een antwoord kunnen verwachten. Soms zit de gevraagde info zelfs al bij deze automatische mail. Het grote nadeel hiervan is dat je niet dieper ingegaan bent op de behoefte van de lead.

Beter is om een persoonlijke mail te sturen met de boodschap dat je de lead snel gaat contacteren. De volgende stap is een telefoontje met de potentiële klant. Achterhaal wie hij is, wat hij wil en wat hij verwacht van jou. Zo kan je een offerte op maat opmaken en doorsturen. Want geef toe: hoeveel offertes heb jij al opgemaakt die achteraf niet correct bleken te zijn?

 

Hulp nodig bij het opvolgen van jouw leads? Contacteer ons.

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons