5 tips voor telefonische prospectie
Telefonische prospectie of cold calling heeft tal van voordelen. Tenminste, als je het juist doet! Met 'het juist doen' sturen we niet aan op een dogmatische aanpak die altijd leidt tot het gewenste resultaat. We geven graag enkele trucjes mee die het telefonisch prospecteren vereenvoudigen.
Zahra Vanwijnsberghe, inside sales manager bij salesUp, verklapt jou de gouden basics bij koude prospectie.
5 tips bij cold calling
1. Quick search
Ga eerst op onderzoek uit voordat je jouw prospect opbelt. Deze 'quick' search mag maximum 1 minuut duren, zodat er niet te veel kostbare prospectietijd verloren gaat. Het doel is om de naam te vinden van die persoon die een concreet antwoord kan bieden op jouw vraag. Met een naam ga je moeiteloos voorbij de infobalie of secretaresse.
2. Bel zonder script
Niets is zo vervelend als telefoon krijgen van iemand die een belscript afleest. Elk gesprek is anders en vraagt een persoonlijke aanpak. Het is veel aangenamer als er oprechte belangstelling klinkt aan de andere kant van de lijn.
Waar we bij leadsUp wel in geloven is een belstructuur, een leidraad die het gesprek in de juiste richting duwt.
3. Ken jouw product of dienst
Zonder écht te weten wat je verkoopt, kan je nooit iets verkopen. Ga daarom steeds voorbereid je gesprek in. Achterhaal welke vragen of tegenwerpingen je mag verwachten en zorg ervoor dat je een overtuigend antwoord klaar hebt.
4. Sluit het gesprek goed af
Laat steeds een goede indruk na, ook al lijkt de prospect op het eerste zicht niet geïnteresseerd. Door gesprekken positief af te sluiten, versterk je het imago van jouw bedrijf. Wanneer jouw prospect in de toekomst nood heeft aan jouw product of dienst, zal deze terugdenken aan jullie gesprek.
5. Opvolgen, opvolgen, opvolgen!
Door het efficiënt inplannen van callbacks houd je consistent bij wie je moet terugbellen en wanneer deze call best plaatsvindt.
Onmiddellijk voicemail? Bel deze personen best zo snel mogelijk opnieuw op. Vraagt jouw prospect om later of binnen enkele weken/maanden terug te bellen? Volg dit nauwgezet op. Vaak komen hier de meest waardevolle contacten uit.
Maak een afspraak met Stig van salesUp
Nog interessante blogs voor jou
Telefonische prospectie voor Upgrade Estate | salesUp
Upgrade Estate, actief in de vastgoedsector, werkt sinds mei 2024 samen met salesUp. Hun focus ligt op drie hoofdsegmenten: Upliving (woningen), Upoffice (kantoren) en Upkot (studentenkoten). Het Upkot-project, dat bekendstaat om de unieke studentenwoningen in verschillende provincies, is een belangrijk onderdeel van hun portfolio.
In de samenwerking richten wij ons op het Upkot-segment, waar we via telefonische prospectie inkomende leads opvolgen. Deze leads komen binnen via Google Ads, Meta-ads, en de website van Upgrade Estate. Benieuwd naar het resultaat van onze samenwerking? Lees dan snel verder…
Jaguar Land Rover BeNeLux kiest salesUp voor effectieve leads
In december 2023 kwam Jaguar Land Rover naar salesUp met een duidelijke uitdaging: hoe kunnen we niet alleen meer leads genereren, maar vooral de kwaliteit ervan waarborgen? In een markt waar klantbeleving voorop staat, bleek dit cruciaal. Na een succesvolle eerste fase verlengde Jaguar Land Rover de samenwerking al snel tot maart 2025, met uitzicht op een nog langere samenwerking. Benieuwd hoe salesUp dit resultaat behaalde? Lees dan snel verder…
Telefonische prospectie voor VM Building Solutions | salesUp
VM Building Solutions, een toonaangevende speler in de bouwsector, heeft dankzij salesUp een sterke toename in gekwalificeerde afspraken gerealiseerd. Door gerichte telefonische prospectie en een nauwe samenwerking hebben beide bedrijven zeer mooie resultaten behaald. Lees je met ons mee?