Fouten die je moet vermijden bij offertes

Wat is jouw doel met het opmaken van een offerte? Alle prijzen oplijsten? Of je volledig verkoopgesprek nogmaals neerschrijven? Als je jezelf herkent in één van beide situaties, dan kan je snel je offerte naar het volgende niveau tillen. Met onze tips ontdek je hoe jouw offerte een meerwaarde kan bieden voor je prospect. 

Vermijd te korte offertes

Een eerste categorie van offertes zijn de te korte offertes. Deze hebben meer weg van een bestelbon dan van een offerte. Het betreft een oplijsting van de besproken producten met daarnaast de prijs.

Het enige vergelijkingspuntdat je je prospect geeft is de prijs. Hierdoor is de prijs dan ook je enige troef. Als je niet de goedkoopste bent, zal je snel veel potentiële klanten verliezen. Werk daarom je offerte meer uit.

De gemakkelijkste manier om dit te doen is om neer te schrijven wat de voordelen voor je prospect zijn bij de voorgestelde producten of diensten. Mensen willen namelijk niet je product of dienst kopen. Ze willen de voordelen kopen die je product of dienst kan bieden. Noteer per product of dienst welke huidige pijn je kan oplossen en welk toekomstig plezier je prospect kan verwachten door jouw product of dienst te kopen. Communiceer steeds vanuit de voordelen voor je prospect, een gouden regel in verkoop.

De volgende valkuil: een te lange offerte

Het gevaar van je offerte uit te breiden, is dat je niet beseft wanneer je moet stoppen. Uitgebreide offertes worden vaak een kopie van het verkoopgesprek. Men heeft de neiging om alles op te lijsten tot in het kleinste detail. Want “dan beantwoord ik meteen alle vragen” of “dan kan er achteraf geen discussie ontstaan”. We moeten je uit je illusie halen: niemand leest je offerte van 30 bladzijden. Men gaat meteen verder naar je prijspagina achteraan en de rest laat men al snel links liggen. Al dit harde werk voor niets.

Zorg er dus voor dat je prospect niet gedemotiveerd geraakt als hij of zij het aantal pagina’s van je offerte ziet. Maak elke pagina van je offerte ook mooi om te zien, zo vergroot je de kans dat je prospect elke pagina bekijkt.

Hoe ziet de ideale offerte er dan uit?

De ideale lengte is moeilijk zeggen en hangt van sector tot sector af. We geven je alvast de basis mee van wat er zeker in je offerte dient te staan:

  1. Een samenvatting van je salesgesprek
    Geen herhaling, maar wel een samenvatting met de belangrijkste punten zodat je prospect nogmaals beseft waarom het waardevol was dat hij of zij naar jou geluisterd heeft.
     
  2. Waarom jullie anders zijn dan de rest 
    Blijf hierbij weg van standaard argumenten zoals kwalitatief, flexibel, communicatief... Hoe wil je er immers uitspringen als je dezelfde argumenten gebruik als je concurrenten? 
     
  3. Laat eens wat meer zien
    Mensen doen steeds zaken met mensen, toon je eens van een andere kant. Welke waarden vind je bijvoorbeeld belangrijk? Maak je offerte persoonlijk en overtuig je prospect op emotioneel vlak. 
     
  4. Lijst je doelstellingen op in klare taal 
    Teveel bedrijven lijsten de producten of diensten op in een taal die enkel zij verstaan. Helaas is dat een taal die je prospect meestal niet verstaat. Gebruik dus geen vakjargon.

Durf te experimenteren met je prijsvoorstel

De kans dat je meteen de perfecte offerte gemaakt hebt, is zeer klein. Durf daarom regelmatig je offerte aan te passen, uit te breiden of in te korten. Je zal het weten wanneer je offerte op punt staat. Wanneer je regelmatig complimenten begint te krijgen op de stijl, de tekst en de duidelijkheid van de offerte, weet je dat je offerte je verkoop zal bevorderen.

Meer tips over hoe jouw offerte een toegevoegde waarde kan betekenen voor jou?

Nog interessante blogs voor jou

Wat doet een allround marketeer

Is jouw bedrijf op zoek naar een marketingexpert? Dan moet je letten op enkele belangrijke punten. Eerst en vooral: marketing is zeer breed.

Er bestaan verschillende soorten marketingexperts, elk met hun eigen specifieke competenties

Het wapen tegen de opkomende recessie

We kunnen er niet langer om heen. Elk nieuwsbericht, elke boodschap, elke meeting gaat tegenwoordig - al dan niet deels - over de vertraging van de economische groei, een voorzichtigere houding bij bedrijven en een terugschroeving van de investeringen. Hebben we Corona net doorzwommen, dan dient zich daar de volgende uitdaging reeds aan: de recessie.

Wat is HubSpot?

Hubspot is ongetwijfeld de ster onder de CRM-systemen. Zowel kleine als grote bedrijven hebben er baat bij hun operationele bedrijfsprocessen te vereenvoudigen met HubSpot. 

HubSpot is dan ook het Zwitsers zakmes onder de CRM-systeem. Het biedt alle nodige tools voor marketing, sales, content management én customer service. Elke afzonderlijke categorie heeft intrinsiek sterke features, maar ze stralen pas écht wanneer ze samenwerken.

Maak een afspraak met Stig van salesUp

Contacteer ons

salesUp BV
053 78 28 30
info@salesup.be

BE0877.584.635

Hoofdzetel Erpe
Evenbroekveld 14
9420 Erpe-Mere

Vestiging Hasselt
Trichterheideweg 11
3500 Hasselt

Vestiging Deinze
Gaversesteenweg 117
9
800 Deinze

Nieuwsbrief

Wij leren elke dag bij en brengen jou ook Up-to-date. Let's go Up together!

Volg ons op

This site is Upproved by salesUp