Waarmee rekening houden bij het opstarten van marketing voor je bedrijf?

Marketing? Dat kost enkel geld! Kan je jezelf perfect vinden in deze stelling? Dan ben je zeker niet alleen. Veel bedrijven proberen verschillende kanalen maar het resultaat is niet altijd als verwacht. Daarom beschrijven we in dit blogartikel welke vragen je jezelf moet stellen als je start met jouw marketingactiviteiten.

Vraag 1: Wat is mijn marketingdoelstelling?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is wat je marketingdoelstelling is. Wanneer ben je tevreden met de uitkomst van je marketing?

Misschien wil je meer merkbekendheid creëren. Dan kan je gaan zoeken naar kanalen die hiervoor geschikt zijn, zoals bijvoorbeeld sociale media. Door regelmatig berichten te posten zal je top-of-mind blijven bij je doelgroep.

Wil je leads uit je marketing halen, dan zal je een extra inspanning moeten leveren. Je zal bijvoorbeeld moeten adverteren op sociale media. Geef je volgers de optie om meteen van je marketingkanaal naar je webshop of website te gaan. Of link hen door naar een contactformulier, een whitepaper, … Maak het je prospect zo gemakkelijk mogelijk om contact op te nemen. Zo zullen ook meer mensen deze stap zetten.

Door deze oefening op voorhand te doen, kun je de opbrengsten van je marketing van bij de start naar een mooi niveau stuwen.

Vraag 2: Wie is mijn doelgroep?

Stel je eens de vraag welke doelgroep je wilt bereiken met je marketingactiviteiten. Omschrijf deze doelgroep heel duidelijk en maak er eventueel een persona rond. Je moet weten waar de doelgroep actief is, wat ze leuk vinden en hoe je ze moet benaderen.

Niet alle kanalen kunnen voor elke doelgroep gebruikt worden. Je gaat bijvoorbeeld geen belangrijke directeur bereiken door Snapchat te gebruiken als marketingkanaal.

Pas wanneer je de doelgroep goed hebt bepaald, kan je een passend marketingkanaal kiezen.

Vraag 3: Welk marketingkanaal is geschikt voor mijn doelgroep?

Eens je weet waar je doelgroep actief is, kan je zelf ook actief worden op dat bepaald kanaal.

Vraag jezelf ook af of je het marketingkanaal op een goede manier gebruikt. Zetten jouw inspanningen je doelgroep aan om je content te lezen, je e-book te downloaden of contact op te nemen?

Om je marketing te laten slagen, is één ding essentieel. Design. Dit trekt namelijk de aandacht van je doelgroep en zet aan om door te klikken of verder te lezen.

Vervolgens dient uiteraard ook de insteek van je campagne gericht te zijn op een probleem dat je doelgroep ervaart.

Vraag 4: Wat is de ROI die je uit je marketingkanalen wilt halen?

Als je vooraf geen doelstellingen opstelt, kan je nooit goed evalueren of je ROI is zoals gewenst.

Kijk daarom per marketingkanaal wat je doelstelling is, welke doelgroep je wilt bereiken, welk kanaal je voor welke doelgroep gaat gebruiken en welke ROI je verwacht.

Stel jezelf ook de vraag of je verwachte ROI mogelijk is met de investering die je wilt maken voor marketing. Het is niet realistisch om bijvoorbeeld 100 leads te krijgen met een investering van 100 euro voor Google AdWords. Online kan je heel veel informatie terugvinden welke ROI je gemiddeld zal scoren met je investeringen.  

Toch wat hulp nodig bij het opzetten en beheren van je (online) marketing? Contacteer ons en we tillen je marketing naar een hoger niveau.

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons