Wat doet een allround marketeer

Is jouw bedrijf op zoek naar een marketingexpert? Dan moet je letten op enkele belangrijke punten. Eerst en vooral: marketing is zeer breed.

Er bestaan verschillende soorten marketingexperts, elk met hun eigen specifieke competenties

Welke competenties heeft een allround marketeer?

Een marketingexpert die aangeeft een allround marketeer te zijn, is een échte digitale duizendpoot.

Aangezien marketing een ruim begrip is, moet een allround marketeer van alle markten thuis zijn. 

  • Grafisch design
  • Webdevelopment
  • SEO copywriting
  • Digital marketing
  • Marketing automation

Een allround marketeer is ook grafisch ontwerper

Enerzijds moet een allround marketeer grafisch onderlegd zijn. Goede grafische vormgevers zijn creatief en hebben oog voor detail. 

Ze ontwerpen zowel online als offline advertentiemateriaal, zoals brochures, logo's, artikelen, social media posts, maar ook website design valt onder hun takenpakket. 

Enkele basic toolsaan een grafisch designer:

  • Photoshop
  • InDesign
  • Illustrator
  • After effects
  • Premiere Pro

Een allround marketeer is ook een webdesigner/ developer

Naast grafisch design, moet een allround marketeer ook kennis hebben van websites. Ze hebben de gave om hun ongebreidelde creativiteit te combineren met hun conceptueel denkvermogen.

Een website moet er niet alleen origineel uitzien, deze moet ook slim in elkaar zitten qua navigatie en structuur. Websitebezoekers moeten gemakkelijk hun weg terugvinden zodat ze moeiteloos overgaan tot conversies(offerte-aanvraag, contactformulier, winkelmandje afrekenen, downloads...).

Een webdesigner/ webdeveloper heeft basic knowledgevan:

  • CMS (WordPress, Joomla, Drupal...)
  • Coding (HTML, Javascript, CSS...)
  • DNS-configuratie
  • Beveiliging en cookies
  • API-koppelingen
  • Comprimeren
  • ...

Een allround marketeer is ook een SEO-copywriter

Als allround marketeer moet je ook een vlotte pen hebben. Bovendien dien je als woordengoochelaar ook kennis te hebben van SEO (Search Engine Optimization), zodat al deze boeiende content gemakkelijk terug te vinden in op het web. Tenslotte moet de tekst ook conversiegericht geschreven worden, zonder echt salesyover te komen.

Een SEO-copywriter moet goed onderlegd zijn in:

  • Grammatica en spelling
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Metadata
  • Structured data
  • H-structuren
  • Linkbuilding
  • Aantrekkelijke CTA's
  • ...

Een allround marketeer is ook digital marketeer

Alle marketingefforts moeten natuurlijk geanalyseerd worden. Een allround marketeer moet dus ook een digital marketeer zijn. Een digital marketeer stelt een converterende marketingstrategie op.

Aan de hand van verschillende tactics & tools wordt vervolgens nagegaan welke campagnes worden bijgestuurd, zodat de vooropgestelde doelstellingen bereikt worden.

Bij ditital marketing worden inbound & outbound technieken onder de loep genomen. Deze analyses gaan zowel over leadgeneration (marketing) als leadopvolging (sales) & lead nurturing (customer service).

De voornaamste tools van een een digital marketeer zijn:

  • De verschillende Google-producten (Ads, Analytics, Tag Manager, Search Console, Data Studio...) 
  • Facebook Business 
  • LinkedIn Campaign Manager
  • Planningstools zoals bijvoorbeeld Kontentino 
  • Hubspot's CRM platform 

Een allround marketeer is ook een funnelmarketeer

Om alle marketingcampagnes zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is kennis van funnelmarketing noodzakelijk.

Een funnelmarketeer zorgt ervoor dat de marketingstrategie via een automatische workflow loopt. Dankzij marketing automation worden geïnteresseerde personen automatisch begeleid in hun aankoopproces, zodat zij op de juiste moment de juiste informatie ontvangen. Een funnelmarketeer zorgt dus voor een mooie sequëntie tussen de campagnes.

De belangrijkste taken van een funnel marketeer zijn:

  • Logica creëren in een workflow
  • A/B-testing
  • Marketing automation
  • Reaction based buyers journeys opstellen
  • Klantendata verzamelen
  • Dashboards met cijferrapporten visualiseren
  • ...

Een allround marketeer is een zeldzaam marketeer

Mocht je op zoek zijn naar een allround marketing expert, dan zal je snel teleurgesteld worden. Een allround marketeer is dan ook vrij tot zeer zeldzaam.

Daarom wordt het bedrijven aangeraden een gespecialiseerde marketing- en salespartner aan te spreken.

Wil je liever een intern marketingteam uitbouwen? Dan helpt onze handige checklist je alvast op weg. Aan de hand van enkele praktische vragen over je bedrijf geven we graag mee waar jullie prioriteiten liggen op vlak van marketing.

Allround commerciële partner

Als allround commerciële partner ondersteunt salesUp bedrijven in een gestroomlijnde bedrijfsstrategie, ofwel een RevOps-strategie.

“We werken samen met de klant in ééndashboard, waarin iedereen zicht heeft op depipeline. Ook de communicatie verloopt binnen hetzelfde platform, zodat iedereen op de hoogte is van de voortgang. Op die manier heb je in één oogopslag zicht op de volledige funnel. Zo zijn salesmarketing en customer service volledig op elkaar ingespeeld.”

We verzorgen ook commerciële rekrutering voor bedrijven. “We ondersteunen bedrijven eigenlijk in al hun commerciële activiteiten, zodat ze hun omzetdoelstellingen zo snel mogelijk bereiken,” aldus Stig Van Hauwermeiren

Nog interessante blogs voor jou

Het wapen tegen de opkomende recessie

We kunnen er niet langer om heen. Elk nieuwsbericht, elke boodschap, elke meeting gaat tegenwoordig - al dan niet deels - over de vertraging van de economische groei, een voorzichtigere houding bij bedrijven en een terugschroeving van de investeringen. Hebben we Corona net doorzwommen, dan dient zich daar de volgende uitdaging reeds aan: de recessie.

Wat is HubSpot?

Hubspot is ongetwijfeld de ster onder de CRM-systemen. Zowel kleine als grote bedrijven hebben er baat bij hun operationele bedrijfsprocessen te vereenvoudigen met HubSpot. 

HubSpot is dan ook het Zwitsers zakmes onder de CRM-systeem. Het biedt alle nodige tools voor marketing, sales, content management én customer service. Elke afzonderlijke categorie heeft intrinsiek sterke features, maar ze stralen pas écht wanneer ze samenwerken.

Revenue Operations als groeistrategie

Bedrijven die focussen op groei hebben alle baat bij een Revenue Operations Strategy. Een strategie die de collaboratie tussen sales, marketing en customer service stroomlijnt en resulteert in voorspelbare inkomsten.

De oude, logge silostructuur - waarbij ieder departement voor zich werkt - beantwoordt niet meer aan de hedendaagse noden. Klanten verwachten meteen een hapklaar antwoord op hun vragen.

Maak een afspraak met Stig van salesUp

Contacteer ons

salesUp BV
053 78 28 30
info@salesup.be

BE0877.584.635

Hoofdzetel Erpe
Evenbroekveld 14
9420 Erpe-Mere

Vestiging Hasselt
Trichterheideweg 11
3500 Hasselt

Vestiging Deinze
Gaversesteenweg 117
9
800 Deinze

Nieuwsbrief

Wij leren elke dag bij en brengen jou ook Up-to-date. Let's go Up together!

Volg ons op

This site is Upproved by salesUp