Kwalitatieve prospectielijsten samenstellen

Het resultaat van je prospectie-inspanningen hangt zeer nauw samen met de kwaliteit van de adressen waarnaar je zal prospecteren. Wanneer 40% van je data verouderd of incorrect is, mag jij nog zo fantastisch kunnen prospecteren, 40% van je inspanningen zullen zonder resultaat blijven. Daarom is het belangrijk om lang genoeg stil te staan bij de kwaliteit van je database en ook regelmatig deze kwaliteit te monitoren. Hieronder kan je alvast één tip vinden hoe jij jouw data kwalitatiever kan maken.

Vooraleer je begint te prospecteren heb je een lijst nodig van potentiële klanten. Zo kan je telefoon na telefoon plegen en in de flow geraken. Dit werkt veel beter dan na elke telefoon een nieuw bedrijf of contact gaan zoeken. Anders val je steeds uit je ritme en zal je op het einde van je belsessie maar weinig nummers gedraaid hebben. Voorbereiding is steeds het halve werk.

Deze lijst van potentiële klanten kan je op verschillende manieren verzamelen: je kan data aankopen, je kan via Google gaan zoeken of je kan in je auto springen en elk bedrijf dat je ziet opschrijven (als je echt te veel tijd hebt tenminste). Maar je kan ook gebruik maken van LinkedIn. Hieronder lees je hoe wij hier gebruik van maken om tot kwalitatieve prospectielijsten te komen.

Uiteraard heb je voor deze techniek een LinkedIn-account nodig. Maar als je actief bent in een B2B omgeving, is LinkedIn hét platform voor jou! Breid jouw LinkedIn uit met de betalende module ‘LinkedIn Sales Navigator’. Hier kan je ook een maand een gratis proefabonnement nemen en zo al heel wat prospectielijsten maken zonder te moeten betalen.

In LinkedIn Sales Navigator kan je een doelgroep samenstellen van bedrijven en decision makers die jij wenst te spreken. Dit doe je door filters zoals bedrijfsgrootte, industrie, regio, functie, etc. in te geven. Ga bij functie niet te nauw targetten. Er zijn namelijk geen vastgelegde regels wat betreft functienamen en dus een financieel directeur kan ook een CFO of een financial manager of een budget director noemen bijvoorbeeld.

Wanneer je de filter zijn werk laat doen krijg je een lijst van alle contactpersonen die met jouw criteria matchen. Vervolgens klik je op 'laatste dertig dagen actief op LinkedIn'. Zo weet je zeker dat deze persoon LinkedIn frequent gebruikt en de gegevens nog up-to-date zijn. Deze profielen manueel in een Excel-lijst plaatsen is echter monotoon en kost jou te veel tijd. Vandaar werken we hier met een scraper.

Een LinkedIn scraper, zoals bijvoorbeeld Dux Soup gaat met jouw persoonlijk profiel alle profielen in jouw geselecteerde doelgroep bezoeken. Hierdoor krijgen de meeste mensen de melding dat jij hun profiel bezocht hebt. Door onze menselijke nieuwsgierigheid zullen sommige mensen ook al eens een bezoekje brengen aan jouw profiel. Wij merken dat gemiddeld 5% tot 10% jouw profiel zal bezoeken. Hiervoor is een goede tagline zeer belangrijk! Uit deze bezoeken kan uiteraard al een lead komen.

Maar waarvoor we vooral de scraper gebruiken, is het feit dat hij alle bezochte profielen in een Excel zal plaatsen. Hierdoor krijg je een kwalitatieve Excel-lijst waarvan je meteen de naam en functie van je contactpersoon hebt en ook het bedrijf hebt waarvoor zij werken. Ook de website zal deze scraper, indien vindbaar, in Excel plaatsen. Tot slot dien je nog deze websites te bezoeken om een laatste check te doen of deze bedrijven inderdaad nuttig zijn om te prospecteren en om hun telefoonnummer te bemachtigen.

Op deze manier kan je snel en efficiënt kwalitatieve prospectielijsten opbouwen. En zo meer afspraken scoren.

Wil jij meer tips rond het generen van prospectielijsten? Neem dan een kijkje op www.salesup.be.

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons

Win een gratis salestraining!

Waag je kans