Funnelmarketing: een strategie with love

André staat al dertig jaar op de markt met zijn groentekraam. Hij heeft het grootste kraam van de markt en staat op de beste plaats van het dorpsplein. Alles wordt mooi uitgestald en met zijn stem als een klok roept hij de hele ochtend hoe fantastisch zijn bloemkolen en wortels wel niet zijn. Alleen, tegen de middag, als het tijd is om opnieuw op te kramen, valt de verkoop ook vandaag weer dik tegen. Hees geroepen en zonder inkomsten gaat André terug naar huis. André had zich deze teleurstelling kunnen besparen. Want had hij even gegoogled, had hij geweten dat in Chiconkerke de hele bevolking alleen maar witloof eet.

Wat we kunnen leren van André, is dat het niet altijd loont om gewoon je producten aan te prijzen en ervan uit te gaan dat degene die het luidst roept ook het meest verkoopt. Er zijn zoveel andere factoren die meespelen. Daarenboven zijn mensen deze manier van werken wat ontgroeid, onder andere door alle technologie die we vandaag gebruiken. Interessanter is om een stap terug te zetten in het marketingproces en niet te vertrekken vanuit het product, maar wel vanuit de leefwereld van je potentiële klant. Wie is jouw ideale klant? Welke job, leeftijd, gezinssituatie, hobby’s ... heeft die? Wat houdt hem of haar bezig. Of met andere woorden: waar gaat jouw ideale klant naar op zoek in Google? Door hierop in te spelen, integreer je op een heel zachte manier jouw dienst of product in het dagelijkse leven van je potentiële klant. Deze marketingaanpak zit vervat onder de noemer inbound marketing.

Een zachtere aanpak

Wie inbound zegt, ademt in dezelfde zucht ook ‘funnels’ uit. De idee hierachter is dat, wanneer je ‘inbreekt’ in het interessegebied van je potentiële klant, deze op dat moment nog niet klaar is voor een salespraatje, laat staan een aankoop. Een funnel - letterlijk vertaald zou het een trechter zijn, maar wij zien het eerder als een fuik - laat je toe voor een langere periode op een zachte manier in contact te blijven met je potentiële nieuwe klant. Zo stoom je hem klaar tot op het punt dat hij zelf aangeeft te willen overgaan tot een aankoop.

De eerste stap in een funnel is vertrouwen winnen. Dit doe je door waardevolle info te geven op een vraag waar je target mee zit. Schrijf een blog, maak een instructievideo, ... volledig afgestemd op jouw publiek en de dagdagelijkse problemen waarmee ze te maken hebben. Maar geef nog niet alles prijs. Zorg voor een interessante start en een goede cliffhanger en stop de meest cruciale info, de probleemoplossing, in een downloadable. Een whitepaper, een vergelijkingssheet of een ebook zijn ideale tools om hier mee aan de slag te gaan. Zorg ervoor dat de meerwaarde groot genoeg is zodat de potentiële klant er graag zijn e-mailadres voor achterlaat. Contactgegevens zijn namelijk het kloppende hart van funnelmarketing. Je kan pas the magic laten happenen als je ten minste een e-mailadres hebt. Hoe meer info hoe beter uiteraard, want dan kan je de volgende communicatie nog beter afstemmen op de persoon in kwestie. In een funnel geldt: hoe persoonlijker hoe beter. 

Wie nog niet in slaap is gevallen, zal opgemerkt hebben dat tot hiertoe het product nog niet in beeld is geweest voor de lead. De eerste stappen draaien om een relatie opbouwen en meerdere mogelijke oplossingen aanreiken voor een probleem. Pas in volgende stappen zal jouw dienst of product naar voren komen als dé ideale probleemoplosser die torenhoog boven alle andere alternatieven uitsteekt. Het doel is zoveel zaadjes te planten tot de witloofplant vanzelf ontspruit. Of nog: laat je lead smachten naar je product als een uitgehongerde schipbreukeling naar de chicon gratiné van zijn oma. Dit kan je doen door via een reeks (automatische) mails in contact te blijven met je lead. ‘Wat vond je van onze vergelijkingssheet?’ ‘Kamp je nog steeds met dit probleem?’ En uiteindelijk ‘Wij kunnen misschien helpen!’ zijn mogelijke volgende stappen in je opvolgmails.

Choose your battles

Deze manier van aanpakken klinkt misschien iets arbeidsintensiever, maar is het daarom niet per se. Het is eerder een herverdeling van je workload. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel tijd je anders stopt in het opvolgen van leads die uiteindelijk waardeloos blijken te zijn. Over deze verloren tijd hoef je je nooit nog zorgen te maken want van elke lead die de funnel doorloopt kunnen we met zekerheid zeggen: deze heeft interesse. Choose your battles.

Ken je nog dat molentje waar we als kleuter allemaal mee gespeeld hebben in de zandbak? Zo eentje waar je bovenaan zand in het trechtertje giet, waarna het vervolgens over een wieltje valt waardoor dit begint te draaien. Stel nu dat de beweging van het wiel onderaan net genoeg energie opwekt om een pomp aan te sturen die automatisch opnieuw zand naar de trechter bovenaan stuwt. Zo blijft je zandmolentje voor eeuwig zelfvoorzienend in beweging. Een goede inbound funnel is net zoals dat molentje: je moet er even tijd en werk in stoppen om genoeg bezoekers bovenaan in de funnel te krijgen. Maar van zodra je doorstroom op gang komt, win je genoeg autoriteit om door Google volledig bovenaan de zoekresultaten geduwd te worden. Op die manier zullen op termijn je blog en je funnel genoeg traffic genereren om volledig self sustaining te worden. Zo kan je nog jarenlang genieten van je eenmalige inspanningen. 

André doet mee

Maar genoeg over trechtertheorieën en zandbakken. We gaan terug gaan naar de markt van Chiconkerke, waar André intussen bijna op punt staat zijn groentekraam te verkopen. Laten we de man helpen zijn sales te verhogen, met de power of inbound marketing. 

We hebben wat volk opgetrommeld om André een handje toe te steken en hebben ook zijn groentekraam verplaatst naar het einde van de markt. In het begin van de Kerkstraat, waar de markt start, zal Germaine, de vrouw van André, een kookworkshop geven: hoe maak ik de ultieme hespenrolletjes klaar? Niet alleen wordt het gehele marktplein dan gehuld in een sluier van gegrilde kaaskorst - geef toe, het lekkerste van de hele schotel - ook krijgt iedereen een flyer mee met het recept erop. Interessant! Want sommige mensen in Chiconkerke zijn het gestoofd witloof intussen wel al beu gegeten. Stappen we even door dan heeft Evarist, de beenhouwer, een promo op gekookte beenhesp. Vlak naast hem staat Joop, de kaasboer, die op zijn beurt de geraspte emmentaler zal aanprijzen. Pas dan, volledig op het einde van het marktplein, naast café De Welkom, is het aan André. In plaats van te roepen, hoeft hij enkel nog maar te kijken. Wie van de passanten heeft een receptje van zijn vrouw? Wie heeft hesp gekocht én geraspte kaas? Enkel die mensen hoeft André aan te spreken. Want als je dan toch alle ingrediënten hebt, waarom dan niet ineens een kilootje witlof erbij kopen zodat je meteen dat fantastische recept zelf kan uittesten!

Bingo! Andrés zaken lopen als kaassaus! Na de markt werd er samen met zijn vrouw en zijn twee vrienden nog stevig gezwommen in Bacardi Lemon om de goede afloop van zijn nieuw businessmodel te vieren.

Zo, lieve kijkbuiskindertjes. Dat waren weer dolle avonturen in Chiconkerke. Maar waar deze blog naartoe gaat is: Outbound marketing is de dag van vandaag niet meer de absolute alleenheerser aan het marketingfirmament. Door alle nieuwe ontwikkelingen zijn er strategieën en technieken ontstaan die de efficiëntie tomeloos kunnen verhogen en dit is er eentje van. Inbound- en funnelmarketing zijn fantastische nieuwe opties die onmetelijk interessant zijn om mee te experimenteren. De mogelijkheden zijn eindeloos, je krijgt enorm veel data terug voor je inspanningen, de leads zijn veel doeltreffender en eens opgezet wordt het systeem zelfvoorzienend. 

Outbound marketing vervangen? Nee, dat kan deze nieuwe aanpak nooit. Wel versterken. Door funnels en inboundmarketing te verwerken in je outbound strategie, kan je er voor zorgen dat je op korte termijn veel meer winst kan boeken en dat je ook veel langer effect hebt van je inspanningen: Je bouwt sneller leads op, de datapool vult op termijn zichzelf aan en het zorgt ervoor dat je zelden nog een lead volledig koud hoeft te bellen. Het zorgt er, met ander woorden, voor dat je net zoals André niet meer hoeft te staan roepen tot je door je stem zit. Slimmer is om een deel van die roeptijd te investeren in het opzetten van vlaggetjes zodat je enkel nog de mensen hoeft aan te spreken die ook weldegelijk met deze wimpels wapperen.

En nog het beste van al: deze manier van aanpakken laat je toe je sales en marketing team op één lijn te krijgen. Ze werken immers samen aan eenzelfde verhaal. 

Want denk eraan: als marketing de hesp is en sales de geraspte kaas, just let them come together with love.

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons

Win een gratis salestraining!

Waag je kans