Meer verkoop door een goede voorbereiding

Al doende leert men. Zo leerde één van onze medewerkers een belangrijke les tijdens één van zijn eerste prospectiebezoeken, namelijk het belang van een goede voorbereiding. Hij was aan het wachten op zijn contactpersoon tijdens het bezoek. De achternaam en de voorgaande bezoeken deden hem vermoeden dat dit een vrouw van middelbare leeftijd zou zijn. Eens plaatsgenomen aan de vergadertafel, kwam er een beeldschone jongedame van midden 20 binnen. Als beginner was hij met verstomming geslagen. Resultaat? Een gesprek van vijf minuten aangezien hij niet wist wat zeggen. 

 

Toch was deze situatie een goede les. Ga nooit onvoorbereid naar een bezoek. Maar wat bereid je dan voor? 

Bezoek altijd eerst de website van het bedrijf waar je een bezoek hebt. Scrol eens door de belangrijkste pagina’s en kijk of er recent iets geplaatst is zoals een nieuwsbrief of een vacature.

Zoek daarna je prospect op sociale media op. Zo kan je achterhalen hoe deze persoon eruit ziet, hoe lang hij of zij al actief is in het bedrijf, welke studies deze persoon volgde of welke eerdere werkervaringen hij of zij heeft. Zo vermijd je een kort en stil gesprek. Je weet dan ook meteen hoe je prospect eruit ziet zodat je hem of haar meteen in de receptie of op de parking herkent. Op dat moment kan je jezelf meteen voorstellen en kom je voorbereid over.

Bekijk vervolgens of het bedrijf of je contactpersoon recent in de media is verschenen. Weten dat je prospect net verhuisd is of een nieuw management heeft gekregen kan zeer relevant zijn voor je het bezoek aanvat. Ook even door je klantenportefeuille gaan is een goed idee. Zijn er gelijkaardige bedrijven of personen reeds klant bij jullie? Dan kan je meteen een referentie noemen in je gesprek en zo makkelijker het vertrouwen van je klant winnen.

Zoek ten slotte via Google Street View het bedrijfsgebouw op zodat je meteen herkent waar je precies moet zijn. Dit vermijdt het frustrerende gezoek, zeker wanneer je je moet haasten. Je kan zo ook vaak zien of er parking in de buurt is.

Door deze voorbereiding zal je een een betere indruk achter laten bij je prospect. Daarnaast zal je zo ook meer kunnen verkopen door een klein extra beetje werk. En tot slot vermijd je een 'mooie-vrouw-ik-weet-niet-wat-zeggen'-situatie.

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons