Zo kan jij opvallen tijdens telefonische prospectie

Vandaag de dag prospecteert bijna iedereen. “Weer iemand”, hoor je vaak in bedrijven wanneer zij telefoon krijgen van iemand die een afspraak wil maken. De telefoon is nog steeds een hot medium met gevolg dat bedrijven constant worden opgebeld.

Het verloop van een telefonisch prospectiegesprek wordt meestal vastgelegd in een script. Het voordeel is dat de salesmanager weet dat iedereen op dezelfde manier belt en dat resultaten tussen collega’s duidelijk vergeleken kunnen worden. Een bijkomend voordeel voor de telemarketeers of salespersonen is dat zij weten wat ze moeten zeggen en een duidelijk te volgen pad hebben.

Deze twee voordelen brengen anderzijds ook grote nadelen met zich mee. Doordat het gesprek gestuurd zal worden door een script, is de kans zeer groot dat het gesprek gemaakt en fake aanvoelt. Iedere prospect heeft namelijk zijn eigen manier van communiceren en daar moet je jezelf als telemarketeer of sales tijdens het prospecteren aan kunnen aanpassen. Je hoort ook gewoon wanneer er een script wordt gevolgd. De prospect zal zich meteen een nummer in een lange lijst voelen en de kans op succes daalt drastisch.

Tot slot staat er in elk script meestal ongeveer hetzelfde. Het is bijna altijd een afgeleide van: “Goedemorgen, mijn naam is X van bedrijf Y en wij zijn gespecialiseerd in ABC. Volgende week zijn wij toevallig bij u in de buurt. Past het dat ik dan eens binnen spring?" Ik weet niet of jij het al warm krijgt, maar wij alleszins niet!

Het feit dat elk telefoongesprek hetzelfde klinkt, is eigenlijk mooi meegenomen! Als jij op een andere manier prospecteert, zal je meteen opvallen. Jouw doel tijdens een telefonisch prospectiebezoek is dat de prospect denkt: “tiens, dit is anders!”. Dit gevoel opwekken is een resultaat van heel wat zaken. Eén van de belangrijkste zaken hierin, is wees ‘SEX'.

Wat de S en de X betekenen, dat kan je lezen in een latere blog. Maar de E staat voor enthousiasme. Enthousiasme is één van de belangrijkste elementen in prospectie. Want als jij al niet enthousiast bent, hoe verwacht je dan dat jouw prospect enthousiast zal worden over jouw product of dienst? Laat dat enthousiasme ook duidelijk voelen. Zorg dat je net iets enthousiaster bent als je telefonisch prospecteert, dan dat je zou doen tijdens een face-to-face verkoopgesprek. De persoon aan de andere kant van de lijn pikt namelijk maar een deel van je enthousiasme op.

Enthousiasme schuilt ook in je woordkeuze. Neem eens een gesprek op en herbeluister terwijl je focust op hoe bepaalde woorden overkomen. Je kan door hele kleine veranderingen in je woordgebruik veel enthousiaster overkomen. Begroet je prospect bijvoorbeeld met "een hele goedemiddag" in plaats van "goedemiddag". Het is een klein detail, maar als je zo steeds kleine verbeterpunten zoekt, zal je enthousiasme en dus je conversie snel stijgen!

Meer tips nodig over hoe jij positief kan opvallen? We helpen je graag bij de telefonische prospectie voor jou bedrijf!

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons

Win een gratis salestraining!

Waag je kans