2020 you were awesome and pure shit

Bij de eerste koffie kreeg ik een mailtje: "Als we voor het einde van het jaar eens een kleine terugblik posten?"
Een lichte rilling liep langs mijn rug. 
Voor wie mij enigszins kent, weet dat terugblikken iets is wat ik niet doe. 
Zelfs dat wat 5 minuten geleden gebeurd is, is gepasseerd. Op naar het volgende. Snel. Geen tijd te verliezen. 

En nu werd me gevraagd om even tijd te nemen om terug te blikken. 
Op 2020. Een jaar vol Ups. Een jaar vol challenges. 
Een therapiesessie met mezelf tussen de vele meetings, telefoontjes en mails door.
Het bleek exact te zijn wat ik nodig had. Enjoy the read! 

Traditioneel begint het jaar tussen kerst en nieuw voor mij. 
De voorbereiding op het nieuwe jaar vind ik geweldig om tussen de feestdagen te doen. 
Dan heb ik het gevoel dat ik voorsprong neem op de rest.

Al zou de voorsprong van dit jaar beter een ministapje kunnen genoemd worden. 
We begonnen met een kantoortje te huren in een oogcentrum in Tongeren. 
De oudste stad van België lag gelegen tussen Vlaanderen, Wallonië en Nederland. 
Ideaal om makkelijker teamleden aan boord te krijgen die meerdere talen machtig zijn. 

Er pasten slechts 4 bureau's in en zoveel hadden we er helemaal niet nodig. 
Maar ik hou van ronde getallen en symmetrie. 

Het Tongerse team groeide mooi en in maart was het tijd om een 3e bureau te huren. 
De klanten van het oogcentrum konden de zotte salesbende niet altijd appreciëren en dus was het tijd om voor een eigen keuken/vergaderzaal te zorgen. 
Klanten begonnen ons in het Limburgse ook te bezoeken en dus was een goed ontvangst nodig. 
Om 23H59 werd de bestelling geplaatst. Zodat de levering zeker enkele dagen later mogelijk zou zijn. 

De bureau zou lang niet gebruikt worden. 
De volgende dag werd namelijk de eerste lockdown aangekondigd. 
Als outsourcingsbusiness zijn we traditioneel gevoelig voor economische tendensen en dat was nu niet anders. 
We besloten om bijna elke klant tijdelijk on hold te zetten. De cadans, de hartslag van onze salesorganisatie viel plots stil. 
En dat toen we net zoveel extra kosten hadden gemaakt voor de verdere groei. 
Extra burelen en de aanwerving van Sigrid, onze Happiness Contact Center Manager bleken plots voorbarige zetten te zijn. 

Stilstaan zit niet in de familie. 
En dus begonnen ons mama en ik de volgende dag meteen te kijken wat er allemaal wél kon gebeuren in deze bizarre tijden. 
Er werd tijd genomen voor de opleiding van Sigrid, er werd extra tijd gestoken in de commerciële skills van onze teamleden, online trainingen werden georganiseerd voor klanten en intern werden processen strak getrokken. 
Al snel werden brainstorms met klanten gehouden om te kijken hoe er toch kon verkocht worden in deze tijden. 
De meeste klanten lagen slechts drie weken stil. Want verkoop kan ook zonder fysieke bezoeken. 

"Moesten wij iets samen doen he, da zou vonken geven."
Op serieuze en minder nuchtere momenten hadden Vincent en ik liggen fantaseren over het idee om samen te ondernemen. 
Wat begon als een vriendschap bij Leo Club Schelde-Leie, groeide naar het delen van dezelfde burelen en meedenken met elkaars klanten. 
"Never do business with your friends", zegt een spreekwoord. 
Maar luisteren heeft nooit in mijn genen gezeten. Ik ben halfdoof. Ik heb een excuus. 

Vincent en ik besloten om onze passie om te zetten in een bedrijf. 
Een content marketingbureau gespecialiseerd in authentieke, eigen gemaakte content. 
shakeUp was geboren. 
Onze beide marketingklanten werden samengevoegd, zo hadden we meteen een mooie basis. 
Een businessplan werd geschreven om vervolgens nooit meer te bekijken.

Het plan was om eerst onder de radar te beginnen. 
Wanneer we klaar waren voor nieuwe klanten, gingen we een website laten maken en naar buiten komen met het nieuwste Up-familielid. 
Ondertussen telt shakeUp 4 medewerkers en is er online nog niets te vinden over shakeUp. 
Opnieuw hebben we een les geleerd: stel niet uit tot morgen wat vandaag ook kan. 
De echte launch staat nu op de planning van 2021. Da's niet uitstellen. Da's plannen Rudy!

Een bedrijf beginnen met één van mijn beste vrienden. 
Ik weet niet of ik het opnieuw zou doen. Enkel als hij Vincent noemt. 
Dikke merci copain voor alles! Bedankt om het zout te zijn bij mijn peper!

In deze gekke tijden ging mijn vriendin tijdens de lockdown bij mij wonen. 
Op enkele weken gingen we van even samenwonen naar een huis kopen. 
Ook mijn vriendin is een snelle ;) 
En jawel, de bijgaande foto is er eentje van ons eerste chique diner in het nieuwe huis. 

We werden verliefd op een straat. 
En in die straat kwam enkele weken later een huis te koop te staan. 
We waren verliefd nog voor we binnen stapten. En dus volgde een bod een uur na het bezoek. 
Het zou maar een beetje werk vragen om de woning om te toveren naar onze thuis en dus veel budget was er niet nodig. 

We zijn drie maanden verder. 
Het verbouwingsbudget is nu al verviervoudigd en we zijn nog steeds aan de afbraak bezig. 
Hoe zegt men dat? Schoenmaker blijf bij je leest? 

Bij onze leest bleven we wel toen de gesprekken met Filad, een collega bedrijf uit Deinze, begonnen. 
Vanaf ons eerste gesprek hadden we dezelfde visie over teamleden, klanten en onze sector. 
Dirk begon stilaan aan uitbollen te denken en ik wou nog meer gas kunnen geven. 

We hadden twee jaar geleden een kleine overname gedaan, maar dit was een ander kaliber. 
Een extra vestiging, 6 nieuwe teamleden en een extra dienst erbij. 
Deze dienst was het beantwoorden van inkomende communicatie.
Een logische toevoeging aan ons aanbod én een economisch stabielere dienstverlening. 

De onderhandeling leerde me veel. 
Over hoe de moeilijke gesprekken te voeren, over hoe emotioneel zo'n afscheid is als zaakvoerder. 
Over hoe ik weer snel wou gaan. En bijna té snel wou gaan. 

Op 1 oktober was het zover. salesUp took over. 
Binnenkort vindt de laatste van de integratie plaats en zitten we ook softwarematig op hetzelfde systeem. 
Ik denk dat we dit goed aangepakt hebben. Maar dat oordeel kunnen enkel onze nieuwe teamleden vellen.

Tussen al deze stappen die we namen met het bedrijf, kwam de realiteit van het leven soms ook naar boven. 
Bij ons papa en oma werd kanker vastgesteld. 
Ons papa won de strijd. Oma verloor de strijd. 
Ik hoor het haar nog zo zeggen: "Ah, mijne jongen. Da's lief dage belt."
Tijd doet veel. Vreemd genoeg deze keer niet. Hoe langer het gemis, des te groter het verdriet. 
Misschien omdat we het hadden zien aankomen. Misschien omdat ze zo'n voorbeeld was. Misschien omdat ik te weinig emoties heb. 

Terug naar de Ups. 
Terwijl er in Tongeren twee bureaus in de keuken werden bijgezet werd het duidelijk dat verdere groei hier niet mogelijk was. 
We onderhandelden een snellere stopzetting van het contract en gingen op zoek naar een nieuwe locatie. 
We vonden onze nieuwe thuis in Hasselt. In een kantoor dat zeker vier keer zo groot was als Tongeren. 
Met het oog op de groei van 2021. Want stilstaan is achteruit gaan!

Ons kantoor in Moorsel werd ook te koop gezet. 
Ook dit was te klein geworden en het was tijd om onze thuishaven te verplaatsen na jarenlange dienstplicht. 
Waar we naartoe gaan is nog onbekend. Je leest het vast in het jaaroverzicht van 2021! Met hopelijk nog meer Ups. 

Gelukkig maak ik me weinig zorgen. 
Met je zorgen te maken, los je niets op en 'it is, what it is' is mijn mindset. 
Niet zagen, niet stilstaan. Oplossingen zoeken en gas geven. 

Dat was ook steeds mijn mindset in deze pandemie. 
Voorzichtig zijn, maar geen zorgen maken. Daar win je toch niets mee. 
De 'alles komt goed'-mindset had ik ook steeds meegekregen van oma en peter. 
Nu oma er niet meer was, draagde peter de levenslust voor twee. 
Nog een pannenkoekske gaan eten aan zee, kilo's noten rapen en 's avonds naar huis rijden op zijn 87. 
Een voorbeeld van hoe je wilt oud worden, zelfs na zo'n zwaar verlies. 

Tot bij hem Covid werd vastgesteld. 
Daar waar we bij oma hadden kunnen genieten van de laatste weken, is het hier heel snel gegaan. 
In volle tweede lockdown verloor ook hij de strijd. 
Papa en katline niet kunnen vastpakken in deze periode viel me zwaar. 
En emoties welden soms in het midden van de dag plots op. 
De mens in de ondernemer kwam naar boven. 

Maar doorheen deze tijden besefte ik nog meer hoe dankbaar ik mag zijn. 
Elke dag heb ik ons mam aan mijn zijde om samen de businesschallenges het hoofd te bieden. 
En wanneer ik moe, 's avonds thuis kom, zorgt mijn vriendin voor de warmste thuis. 

What a ride it has been. 
2020, I thank you!

 

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons

Win een gratis salestraining!

Waag je kans