"Werken vanuit het hart" - Doménica Van Hees, Sales Manager

Er werd me gevraagd om een blog te schrijven.. “Geen enkel probleem, let’s do this” – dat is wat ik mezelf hoor zeggen. Dat is overigens mijn motto in alles, bijna alles toch. Toen begon ik er over na te denken hoe ik hiermee zou moeten starten. Meestal heb ik input gegeven voor zulke blogs tijdens brainstormsessies. Nadien werden alle ideeën mooi neergeschreven in een samenhangend verhaal door een copywriter.

Maar goed, na een brainstormsessie met mezelf kwam ik tot de conclusie dat ik gewoon moest schrijven vanuit mijn hart. Dat is wat onze volledige salesUp-familie overigens dagelijks doet. Werken vanuit het hart. Dit klinkt wellicht een beetje vreemd maar het enthousiasme, de passie en drive die zij dagelijks hanteren bij ieder contact dat ze hebben om dan het beste uit zichzelf te halen is bewonderingswaardig.

Tijdens de eerste gesprekken met Greet & Stig werd me snel duidelijk waar deze positiviteit vandaan kwam. Het vertrouwen dat zij aan hun mensen geven en de oprechte interesse die ze in ieder van ons tonen kom je de dag van vandaag nog zelden tegen.
 

peopleUp, een nieuwe uitdaging voor jou én mij 

Naarmate de tijd vorderde kwamen we er achter dat we op veel vlakken gemeenschappelijke visies hebben. Onder andere de visie op ons mooie peopleUp departement.

Weet je nog wat ik enkele regels hierboven schreef over dat vertrouwen? Sinds begin januari heb ik van hun het volledige vertrouwen gekregen om ons mooi peopleUp departement verder uit te bouwen. Op regelmatige basis zal ik jullie dan ook op de hoogte houden van mijn bevindingen in de wereld van detachering. Van A tot Z, no nonsense, gewoon zoals we zijn.
 

Pleasure in the job put perfection in your work 

Sinds enkele jaren kom ik dagelijks veel in contact met verschillende mensen. Allemaal mensen die uniek zijn op hun eigen manier met hun eigen karakter. Maar ook, ieder met zijn/haar eigen verhaal. En ja, ik moet eerlijk toegeven dat ik vaak heb gedacht dat een bepaalde persoon echt niet op zijn/haar plaats zat. Dat bedoel ik dus met die no nonsense. ?

De reden dat ik dit nu zo neerschrijf is omdat ik veel te veel mensen heb gezien die ongelukkig zijn in hun job.
Je hoort het aan de intonatie van hun stem, ziet het aan hun ogen en je merkt het aan hun gedrag in je gesprek. Om een voorbeeld te geven: de aankoper die net zijn schoenen niet op tafel legde en me expliciet zei “Doménica, het interesseert me niet wat het kost, het is toch maar het geld van mijn baas dat ik niet zie." Dit uit pure nonchalance omdat hij al meer dan 15 jaar op dezelfde plaats zit, zonder enig verder toekomst perspectief.

Of het contact dat in huilen uitbarstte omdat hij/zij het allemaal niet meer zag zitten. Ik schrijf bewust het woord 'contact'. Ik kan er geen aantal, noch een namen op plakken bij hoeveel mensen en bij wie ik dit allemaal gezien heb. Het woord “allemaal” staat voor de diverse verhalen en redenen die ik hiervoor reeds gehoord heb. Redenen zoals: het niet geapprecieerd worden door de werkgever - deze staat jammer genoeg wel resoluut op nummer 1 - een te hoge workload, valse beloftes, teamjaloezie, het gevoel van onderbetaald te worden, geen flexibiliteit krijgen van de werkgever, ik kan nog even door blijven gaan. I’ve heard them all...

Ik vroeg me wel altijd af waarom iemand zulk gedrag vertoont. In welke richting je dit nu ook gaat bekijken. Het gedrag is iets wat een mens als persoon bepaalt maar ook wat een persoon drijft. Achter ieder gedrag zit een specifieke drijfveer, een reden: de ene persoon zoekt bevestiging, de andere heeft hulp nodig en durft het niet te vragen of iemand wilt zijn/haar ego laten gelden óf ze hebben misschien gewoon slecht geslapen. Who will tell?
 

Go the extra mile, toon oprecht interesse

We kunnen allemaal nog geen gedachten lezen maar we kunnen ze wél trachten te begrijpen. En laten we daarmee starten. Hoe leer je de persoon die je voor een eerste keer ontmoet effectief kénnen? Ga next level. Waar dit dan ook mag zijn. Al is het een nieuwe collega, een nieuwe kennis, een kandidaat die zich bij je bedrijf komt voorstellen, tot de prospect die bij je aan tafel zit waarbij je je diensten voorstelt tot zelfs je schoonmoeder die je voor de eerste keer ontmoet. Ga altijd voor een goede indruk! 

Deze goede indruk kan je op veel manieren interpreteren. Ik ben dan ook van mening dat een goede basis start met het tonen van een oprechte interesse in de persoon die tegenover je zit. Ik neem jullie graag mee in 1 van onze kernwaarden: Get to know the person.

Dit start al bij het allereerste gesprek: het sollicitatiegesprek. In ons peopleUp departement doen we rekrutering op onze manier. Met een hoek af, zoals we onze salesUp familie ook wel eens graag omschrijven. ?

Veel te vaak hoor ik van kandidaten: “Oh, dit was nu eens een leuk sollicitatiegesprek met andere vragen dan de standaard vragen.” Mijn nieuwsgierige zelve kan zich dan niet bedwingen – óf mijn alert salesbloed, dat kan ook – en automatisch vraag ik dan over welke standaardvragen ze het dan hebben maar stiekem kan ik ze zelf al bedenken.

“Waar zie jij jezelf over 5 jaar?"
"Benoem eens een aantal positieve punten van jezelf en een paar negatieve punten?"
"Waarom zouden wij voor jou moeten kiezen en geen andere kandidaat?"


& wederom kan ik er nog velen vragen achter plakken...

Geef nu eerlijk toe, wat vertellen deze vragen nu effectief over een persoon al zou deze hierop antwoorden? Niks.
Deze vragen zijn tegenwoordig zo standaard dat iedere kandidaat zich daarop voorbereid. Google maar eens “de meest gestelde sollicitatie vragen.”
Et voilà, daar staan ze dan.

Wil je dat de persoon die tegenover je zit je heel gesprek zou kunnen voorspellen of wil je een écht gesprek? Ga altijd dat ene stapje verder. Buiten het out-of-the-box naar cv’s kijken – later volgt hier meer over – leer in eerste instantie de persoon goed kennen. Wie is hij/zij? Wat maakt hem/haar echt gelukkig? Wat d(e)motiveert deze persoon? Wat is zijn/haar ultieme droom? Wat vond deze persoon leuk aan zijn vorige job en wat niet?

Los van een aantal praktische cases om de kennis te bepalen, is het nog veel belangrijker om in de persoon die tegenover je zit, zijn/haar karakter te kunnen kijken. Weet wat de persoon gelukkig zou kunnen maken maar ook wat deze persoon zou kunnen kraken.

Van daaruit kan je effectief beslissen of je het verschil kan maken voor deze persoon of niet. En ja, dat is niet gemakkelijk. Verre van, maar daarbij kan je het verschil maken. Dat is dan ook één van mijn persoonlijke drijfveren bij salesdetachering: iemand effectief gelukkig kunnen maken. Iemand een job bezorgen waarbij die vol 'goesting' 8 uur per dag op het werk is en niet zomaar alle euro’s van de baas het water in wilt gooien of in tranen uitbarst.

Dit is iets wat we allemaal zelf in handen hebben door in het eerste contact die oprechte interesse te tonen. Op alle niveaus.

Vergeet niet, dit werkt langs twee zijden. Dit betekent ook dat je je klant zeer goed moeten kennen.
 

Kijk naar de bedrijfscultuur

Vaak hebben bedrijven een bepaald profiel voor ogen die de klus moet gaan klaren, maar is dat wel het profiel dat ze effectief nodig hebben?

Denk mee met je klant en leer de organisatie van A tot Z kennen. Welke bedrijfscultuur heerst er? Hoe ziet het team eruit waar je kandidaat in zal moeten functioneren? Welke groeiambities heeft het bedrijf? Met welke systemen werken ze? Hoe ziet de commerciële flow eruit? Ga dieper en stel duidelijke vragen die ook maar in het geringste te maken kunnen hebben met de effectieve functie. Op die manier kan je pas bepalen als het een match kan zijn.

Door je goed open te stellen richting je contacten en te luisteren naar beiden partijen kan je een win-win situatie creëren. In eender welke situatie dan ook.

De volgende keer neem ik jullie graag mee in de wereld van het out-of-the-box denken bij CV’s.

Tot dan!

Wil jij een win-win situatie voor je nieuwe werknemer en je bedrijf? 
Contacteer Doménica & maak je geen zorgen over de continuïteit van je onderneming! 

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons

Win een gratis salestraining!

Waag je kans