Zo kan jij opvallen tijdens telefonische prospectie

Vandaag de dag prospecteert bijna iedereen. “Weer iemand”, hoor je vaak bij bedrijven wanneer zij telefoon krijgen van iemand die een afspraak wil maken. De telefoon is nog steeds een hot medium met gevolg dat bedrijven constant worden opgebeld.

Rip the script

Het verloop van een telefonisch prospectiegesprek wordt meestal vastgelegd in een script. Hierbij zijn twee voordelen duidelijk vast te stellen:

  1. De salesmanager weet dat iedereen op dezelfde manier belt en dat resultaten tussen collega’s duidelijk vergeleken kunnen worden.
  2. De telemarketeers of salespersonen weten precies wat ze moeten zeggen wanneer.

In elk sales script staat meestal hetzelfde. Het is bijna altijd een afgeleide van:

“Goedemorgen, mijn naam is X van bedrijf Y en wij zijn gespecialiseerd in ABC.
Volgende week zijn wij toevallig bij u in de buurt. Past het dat ik dan eens binnen
spring?"

Ik weet niet of jij het al warm krijgt, maar wij alleszins niet!

De twee bovengenoemde voordelen brengen dan ook grote nadelen met zich mee. 

  1. Doordat het gesprek gestuurd zal worden door een script, is de kans zeer groot dat het gesprek gemaakt en fake aanvoelt. Iedere prospect heeft namelijk zijn eigen manier van communiceren en daar moet je jezelf als telemarketeer of sales tijdens het prospecteren aan kunnen aanpassen. 
  2. Het valt op wanneer er een script wordt gevolgd. De prospect zal zich meteen een nummer in een lange lijst voelen en de kans op succes daalt drastisch.

SEX me Up

Het feit dat elk telefoongesprek anders klinkt, is eigenlijk mooi meegenomen! Als jij op een andere manier prospecteert, zal je meteen opvallen. Jouw doel tijdens een telefonisch prospectiebezoek is dat de prospect denkt: “tiens, dit is anders!”. Dit gevoel opwekken is een resultaat van heel wat zaken. Eén van de belangrijkste zaken hierin is: wees ‘SEX'.

Wat de S en de X betekenen, dat kan je lezen in een latere blog. Maar de E staat voor enthousiasme. Enthousiasme is één van de belangrijkste elementen in prospectie. Want als jij al niet enthousiast bent, hoe verwacht je dan dat jouw prospect enthousiast zal worden over jouw product of dienst? Laat dat enthousiasme ook duidelijk voelen. Zorg dat je net iets enthousiaster bent als je telefonisch prospecteert, dan dat je zou doen tijdens een face-to-face verkoopgesprek. De persoon aan de andere kant van de lijn pikt namelijk maar een deel van je enthousiasme op. Je hoort letterlijk iemand glimlachen door de telefoon.

Enthousiasme schuilt ook in je woordkeuze. Neem eens een gesprek op en herbeluister het terwijl je focust op hoe bepaalde woorden overkomen. Je kan door hele kleine veranderingen in je woordgebruik veel enthousiaster overkomen. Begroet je prospect bijvoorbeeld met "een hele goedemiddag" in plaats van "goedemiddag". Het is een klein detail, maar als je zo steeds kleine verbeterpunten zoekt, zal je enthousiasme en dus je conversie snel stijgen!

 

Meer tips nodig over hoe jij positief kan opvallen?
Klik hier voor een afspraak in te plannen.

We helpen je graag bij de telefonische prospectie voor jouw bedrijf!

Let’s grab a cup of coffee and get to know each other!

Neem snel contact op om ons te gekke team te ontmoeten. Wij staan alvast te popelen om aan uw project te beginnen!

Contacteer ons

Win een gratis salestraining!

Waag je kans