Telefonische prospectie of cold calling heeft tal van voordelen. Tenminste, als je het juist doet! Met 'het juist doen' sturen we niet aan op een dogmatische aanpak die altijd leidt tot het gewenste resultaat. We geven graag enkele trucjes mee die het telefonisch prospecteren vereenvoudigen.
Zahra Vanwijnsberghe, inside sales manager bij salesUp, verklapt jou de gouden basics bij koude prospectie.
Ga eerst op onderzoek uit voordat je jouw prospect opbelt. Deze 'quick' search mag maximum 1 minuut duren, zodat er niet te veel kostbare prospectietijd verloren gaat. Het doel is om de naam te vinden van die persoon die een concreet antwoord kan bieden op jouw vraag. Met een naam ga je moeiteloos voorbij de infobalie of secretaresse.
Niets is zo vervelend als telefoon krijgen van iemand die een belscript afleest. Elk gesprek is anders en vraagt een persoonlijke aanpak. Het is veel aangenamer als er oprechte belangstelling klinkt aan de andere kant van de lijn.
Waar we bij leadsUp wel in geloven is een belstructuur, een leidraad die het gesprek in de juiste richting duwt.
Zonder écht te weten wat je verkoopt, kan je nooit iets verkopen. Ga daarom steeds voorbereid je gesprek in. Achterhaal welke vragen of tegenwerpingen je mag verwachten en zorg ervoor dat je een overtuigend antwoord klaar hebt.
Laat steeds een goede indruk na, ook al lijkt de prospect op het eerste zicht niet geïnteresseerd. Door gesprekken positief af te sluiten, versterk je het imago van jouw bedrijf. Wanneer jouw prospect in de toekomst nood heeft aan jouw product of dienst, zal deze terugdenken aan jullie gesprek.
Door het efficiënt inplannen van callbacks houd je consistent bij wie je moet terugbellen en wanneer deze call best plaatsvindt.
Onmiddellijk voicemail? Bel deze personen best zo snel mogelijk opnieuw op. Vraagt jouw prospect om later of binnen enkele weken/maanden terug te bellen? Volg dit nauwgezet op. Vaak komen hier de meest waardevolle contacten uit.