Tips hoe cold calling efficiënter kan
Tussen de zoektocht naar klanten en het effectief ondertekenen van een samenwerkingsvoorstel zitten een heleboel stappen. Hierbij vormt het telefonisch prospecteren een van de meest tijdrovende taken.
De meeste inside sales medewerkers bellen op automatische piloot en krijgen heel vaak ‘nee’ te horen. Na iedere ‘nee’ verzamelen ze opnieuw hun moed en bellen ze enthousiast verder.
Iedere ondernemer of salesmanager stelt zich wel eens de vraag ‘hoe kan cold calling efficiënter?’, en blijft vervolgens vasthouden aan oude gewoontes…
Inside salesteam uitbreiden?
Veel bedrijven maken dezelfde fout: we hebben meer klanten nodig, laat ons extra salesmensen aanwerven. In een ideale wereld klopt deze stelling, maar in realiteit verlaagt de productiviteit zienderogen.
Het uitbreiden van je salesteam brengt namelijk veel stress met zich mee. Naast het vinden, selecteren en aanstellen van nieuwe medewerkers moeten er ook onboardingen en trainingen voorzien worden. Bijgevolg kost het heel wat tijd en moeite om je (inside) sales eam uit te bouwen.
Bovendien is het personeelsverloop voor een commerciële binnendienst zeer hoog. Salesmanagers en hr-managers zijn continu bezig met rekruteren en opleiden van nieuwe profielen, wat een enorme impact heeft op de kostenstructuur.
Hoe vind je nu de juiste salespartner?
In de pdf hieronder vind je een algemene checklist, die jou helpt bij je zoektocht naar een extern prospectieteam.
Telefonische prospectie uitbesteden?
Via deze checklist weet je waar je op moet letten
Cold calling via extern prospectieteam
Voor een efficiëntere werking van de salesactiviteiten raadt men aan om het actief prospecteren uit te besteden aan een externe partner. Op die manier moet je bijvoorbeeld niet inzitten met risicovolle factoren zoals personeelsverloop.
Een extern salesteam is 100% getraind op het gericht prospecteren, zowelvia mail, telefoon, LinkedIn… Met andere woorden: een professionele salespartner zet in op multichannel outbound. Hierbij wordt nagegaan in welke mate men de workflow kan automatiseren via marketing en welke contactmomentenpersoonlijk worden opgevolgd door sales.
Laat je salesmensen zich concentreren op het onderhandelen en sluiten van deals, zodat de omzet van jouw bedrijf zienderogen stijgt.
Hoe kies je de juiste salespartner?
Er zijn verschillende zaken waarop je moet letten bij het zoeken van een geschikte salespartner. Je vertrouwt immers een van de belangrijkste activiteiten toe aan een onbekende. Om die reden is het belangrijk bewezen track records ofwel prestaties op te vragen.
Vervolgens moet je nagaan wat jouw verwachtingen zijn van een prospectiepartner. Welke taken houd je voor jouw salesteam en welke vertrouw je toe aan het externe prospectieteam? Kies je enkel voor telefonische prospectie of verwacht je extra diensten zoals:
- (Her)activatie van bestaande klanten
- Opvolgen van offertes/bezoeken
- Cross-selling
- Up-selling
- Inkomende leads opvolgen
Wees transparant naar je prospectiepartner
Tenslotte is het belangrijk zo transparant mogelijk te zijn over de valkuilen en de USP’s. Veel ondernemers lopen niet te koop met hun ‘worst practices’, hoewel zeer waardevolle informatie is voor je externe salespartner.
Neem de tijd om voldoende informatie te verzamelen en duidelijk te briefen, zodat de succesratio zo hoog mogelijk kan liggen. Jouw externe salespartner zal met deze info hun inside salesteam dagelijks op scherp stellen, zodat jouw verkopen de lucht in schieten.
Maak een afspraak met Stig van salesUp
Nog interessante blogs voor jou
Telefonische prospectie voor Upgrade Estate | salesUp
Upgrade Estate, actief in de vastgoedsector, werkt sinds mei 2024 samen met salesUp. Hun focus ligt op drie hoofdsegmenten: Upliving (woningen), Upoffice (kantoren) en Upkot (studentenkoten). Het Upkot-project, dat bekendstaat om de unieke studentenwoningen in verschillende provincies, is een belangrijk onderdeel van hun portfolio.
In de samenwerking richten wij ons op het Upkot-segment, waar we via telefonische prospectie inkomende leads opvolgen. Deze leads komen binnen via Google Ads, Meta-ads, en de website van Upgrade Estate. Benieuwd naar het resultaat van onze samenwerking? Lees dan snel verder…
Jaguar Land Rover BeNeLux kiest salesUp voor effectieve leads
In december 2023 kwam Jaguar Land Rover naar salesUp met een duidelijke uitdaging: hoe kunnen we niet alleen meer leads genereren, maar vooral de kwaliteit ervan waarborgen? In een markt waar klantbeleving voorop staat, bleek dit cruciaal. Na een succesvolle eerste fase verlengde Jaguar Land Rover de samenwerking al snel tot maart 2025, met uitzicht op een nog langere samenwerking. Benieuwd hoe salesUp dit resultaat behaalde? Lees dan snel verder…
Telefonische prospectie voor VM Building Solutions | salesUp
VM Building Solutions, een toonaangevende speler in de bouwsector, heeft dankzij salesUp een sterke toename in gekwalificeerde afspraken gerealiseerd. Door gerichte telefonische prospectie en een nauwe samenwerking hebben beide bedrijven zeer mooie resultaten behaald. Lees je met ons mee?