Tips hoe cold calling efficiënter kan

Tussen de zoektocht naar klanten en het effectief ondertekenen van een samenwerkingsvoorstel zitten een heleboel stappen. Hierbij vormt het telefonisch prospecteren een van de meest tijdrovende taken.

De meeste inside sales medewerkers bellen op automatische piloot en krijgen heel vaak ‘nee’ te horen. Na iedere ‘nee’ verzamelen ze opnieuw hun moed en bellen ze enthousiast verder.

Iedere ondernemer of salesmanager stelt zich wel eens de vraag ‘hoe kan cold calling efficiënter?’, en blijft vervolgens vasthouden aan oude gewoontes…

Inside salesteam uitbreiden? 

Veel bedrijven maken dezelfde fout: we hebben meer klanten nodig, laat ons extra salesmensen aanwerven. In een ideale wereld klopt deze stelling, maar in realiteit verlaagt de productiviteit zienderogen.

Het uitbreiden van je salesteam brengt namelijk veel stress met zich mee. Naast het vinden, selecteren en aanstellen van nieuwe medewerkers moeten er ook onboardingen en trainingen voorzien worden. Bijgevolg kost het heel wat tijd en moeite om je (inside) sales eam uit te bouwen. 

Bovendien is het personeelsverloop  voor een commerciële binnendienst zeer hoog. Salesmanagers en hr-managers zijn continu bezig met rekruteren en opleiden van nieuwe profielen, wat een enorme impact heeft op de kostenstructuur. 

Telefonische prospectie uitbesteden? 

Via deze checklist weet je waar je op moet letten 

Cold calling via extern prospectieteam

Voor een efficiëntere werking van de salesactiviteiten raadt men aan om het actief prospecteren uit te besteden aan een externe partner. Op die manier moet je bijvoorbeeld niet inzitten met risicovolle factoren zoals personeelsverloop.

Een extern salesteam is 100% getraind op het gericht prospecteren, zowelvia mail, telefoon, LinkedIn… Met andere woorden: een professionele salespartner zet in op multichannel outbound. Hierbij wordt nagegaan in welke mate men de workflow kan automatiseren via marketing en welke contactmomentenpersoonlijk worden opgevolgd door sales

Laat je salesmensen zich concentreren op het onderhandelen en sluiten van deals, zodat de omzetvan jouw bedrijf zienderogen stijgt. 

Hoe kies je de juiste salespartner?

Er zijn verschillende zaken waarop je moet letten bij het zoeken van een geschikte salespartner. Je vertrouwt immers een van de belangrijkste activiteiten toe aan een onbekende. Om die reden is het belangrijk bewezen track records ofwel prestaties op te vragen.

Vervolgens moet je nagaan wat jouw verwachtingen zijn van een prospectiepartner. Welke taken houd je voor jouw salesteam en welke vertrouw je toe aan het externe prospectieteam? Kies je enkel voor telefonische prospectie of verwacht je extra diensten zoals:

  • (Her)activatie van bestaande klanten
  • Opvolgen van offertes/bezoeken
  • Cross-selling
  • Up-selling
  • Inkomende leads opvolgen

Wees transparant naar je prospectiepartner

Tenslotte is het belangrijk zo transparant mogelijk te zijn over de valkuilen en de USP’s. Veel ondernemers lopen niet te koop met hun ‘worst practices’, hoewel zeer waardevolle informatie is voor je externe salespartner.

Neem de tijd om voldoende informatie te verzamelen en duidelijk te briefen, zodat de succesratio zo hoog mogelijk kan liggen. Jouw externe salespartner zal met deze info hun inside salesteam dagelijks op scherp stellen, zodat jouw verkopen de lucht in schieten.

Hoe vind je nu de juiste salespartner?
In de pdf hieronder vind je een algemene checklist, die jou helpt bij je zoektocht naar een extern prospectieteam.

Nog interessante blogs voor jou

Wat doet een allround marketeer

Is jouw bedrijf op zoek naar een marketingexpert? Dan moet je letten op enkele belangrijke punten. Eerst en vooral: marketing is zeer breed.

Er bestaan verschillende soorten marketingexperts, elk met hun eigen specifieke competenties

Het wapen tegen de opkomende recessie

We kunnen er niet langer om heen. Elk nieuwsbericht, elke boodschap, elke meeting gaat tegenwoordig - al dan niet deels - over de vertraging van de economische groei, een voorzichtigere houding bij bedrijven en een terugschroeving van de investeringen. Hebben we Corona net doorzwommen, dan dient zich daar de volgende uitdaging reeds aan: de recessie.

Wat is HubSpot?

Hubspot is ongetwijfeld de ster onder de CRM-systemen. Zowel kleine als grote bedrijven hebben er baat bij hun operationele bedrijfsprocessen te vereenvoudigen met HubSpot. 

HubSpot is dan ook het Zwitsers zakmes onder de CRM-systeem. Het biedt alle nodige tools voor marketing, sales, content management én customer service. Elke afzonderlijke categorie heeft intrinsiek sterke features, maar ze stralen pas écht wanneer ze samenwerken.

Maak een afspraak met Stig van salesUp

Contacteer ons

salesUp BV
053 78 28 30
info@salesup.be

BE0877.584.635

Hoofdzetel Erpe
Evenbroekveld 14
9420 Erpe-Mere

Vestiging Hasselt
Trichterheideweg 11
3500 Hasselt

Vestiging Deinze
Gaversesteenweg 117
9
800 Deinze

Nieuwsbrief

Wij leren elke dag bij en brengen jou ook Up-to-date. Let's go Up together!

Volg ons op

This site is Upproved by salesUp