5 tips voor telefonische prospectie

Telefonische prospectie of cold calling heeft tal van voordelen. Tenminste, als je het juist doet! Met 'het juist doen' sturen we niet aan op een dogmatische aanpak die altijd leidt tot het gewenste resultaat. We geven graag enkele trucjes mee die het telefonisch prospecteren vereenvoudigen.

Zahra Vanwijnsberghe, inside sales manager bij salesUp, verklapt jou de gouden basics bij koude prospectie.

5 tips bij cold calling

1. Quick search

Ga eerst op onderzoek uit voordat je jouw prospect opbelt. Deze 'quick' search mag maximum 1 minuut duren, zodat er niet te veel kostbare prospectietijd verloren gaat. Het doel is om de naam te vinden van die persoon die een concreet antwoord kan bieden op jouw vraag. Met een naam ga je moeiteloos voorbij de infobalie of secretaresse.

 

2. Bel zonder script

Niets is zo vervelend als telefoon krijgen van iemand die een belscript afleest. Elk gesprek is anders en vraagt een persoonlijke aanpak. Het is veel aangenamer als er oprechte belangstelling klinkt aan de andere kant van de lijn.

Waar we bij leadsUp wel in geloven is een belstructuur, een leidraad die het gesprek in de juiste richting duwt. 

3. Ken jouw product of dienst

Zonder écht te weten wat je verkoopt, kan je nooit iets verkopen. Ga daarom steeds voorbereid je gesprek in. Achterhaal welke vragen of tegenwerpingen je mag verwachten en zorg ervoor dat je een overtuigend antwoord klaar hebt.

 

4. Sluit het gesprek goed af

Laat steeds een goede indruk na, ook al lijkt de prospect op het eerste zicht niet geïnteresseerd. Door gesprekken positief af te sluiten, versterk je het imago van jouw bedrijf. Wanneer jouw prospect in de toekomst nood heeft aan jouw product of dienst, zal deze terugdenken aan jullie gesprek. 

 

5. Opvolgen, opvolgen, opvolgen!

Door het efficiënt inplannen van callbacks houd je consistent bij wie je moet terugbellen en wanneer deze call best plaatsvindt.

Onmiddellijk voicemail? Bel deze personen best zo snel mogelijk opnieuw op. Vraagt jouw prospect om later of binnen enkele weken/maanden terug te bellen? Volg dit nauwgezet op. Vaak komen hier de meest waardevolle contacten uit.

Telefonische prospectie uitbesteden? 

Ontdek via deze checklist waar je op moet letten.

Maak een afspraak met Stig van salesUp

Nog interessante blogs voor jou

salesUp genomineerd voor de trends Gazellen

We zijn verheugd te delen dat salesUp is genomineerd voor de 'Trends Gazellen'. Deze prestigieuze bekroning, die jaarlijks de snelst groeiende en meest veerkrachtige bedrijven in de schijnwerpers zet, heeft ons als genomineerde geselecteerd. Voor Greet Jacobs en haar team is deze nominatie meer dan een erkenning; het is een trotse bekroning van jarenlang toegewijd werk. 

Deze blog neemt je mee achter de schermen van salesUp, in een exclusief interview met de oprichtster.

 

“Voor mij is de erkenning op zichzelf al een ongelooflijke prestatie. Het feit dat we opgemerkt zijn, bevestigt dat wat we doen goed is en dat onze werkwijze effectief is. Het zorgt voor extra bevestiging van ons werk, en dat doet deugd."

 

Een oprecht gesprek is het beste saleswapen

De samenwerking tussen salesUp en Eurocircuits vormt een indrukwekkend voorbeeld van hoe een effectieve telemarketingstrategie kan bijdragen aan zakelijk succes. Dit partnership illustreert eens temeer het belang van een persoonlijke benadering in de B2B-sector en hoe een oprecht gesprek meer omzet oplevert dan een scriptgedreven strategie.

Welke elementen moeten in een goed belscript?

Telefonische prospectie is een belangrijk onderdeel van elke salesstrategie. Het is een manier om nieuwe leads te genereren en bestaande klanten te behouden. Een goed belscript kan hierin cruciaal zijn. Maar hoe formuleer je nu een effectief belscript voor succesvolle telefonische prospectie?

Veel verkopers klampen zich vast aan een belscript als een soort reddingsboei. Het lijkt misschien handig om je gesprekken te structureren en ervoor te zorgen dat je alle cruciale informatie behandelt. Maar laten we eerlijk zijn, het gebruik van een voorbeeld belscript is vaak niets meer dan een recept voor mislukking. Het is een beperkend keurslijf dat je verhindert om echt in te spelen op de behoeften van de klant of prospect en je telefoongesprek naar een hoger niveau te tillen. Het is tijd om het juk van die vooraf bepaalde scripts af te werpen en serieus na te denken over een meer effectieve benadering. Laat ons eerst even kijken naar de redenen waarom een voorbeeld belscript een slecht idee is:

Contacteer ons

salesUp by  Up 
053 78 28 30
info@salesup.be
BE0877.584.635

Hoofdzetel Erpe
Evenbroekveld 14
9420 Erpe-Mere

Nieuwsbrief

Wij leren elke dag bij en brengen jou ook Up-to-date. Let's go Up together!

Volg ons op

This site is Upproved by shakeUp