Telefonische prospectie tijdens bouwverlof | salesUp
Door prospecteren tijdens de zomermaanden: interessant ja of nee? Je leest het in ons blog.
Telefonische prospectie tijdens bouwverlof: interessant ja of nee?
In het bedrijfsleven zijn er bepaalde periodes in het jaar die traditioneel gezien als minder geschikt worden beschouwd voor zakelijke activiteiten, zoals de zomermaanden tijdens het bouwverlof en de decembermaand tijdens de kerstvakantie. Veel bedrijven kiezen ervoor om hun telefonische prospectie tijdens deze periodes op pauze te zetten. Maar is dit wel de juiste strategie?
Om dit beter te begrijpen, spraken we met Zahra, operations manager van salesUp. Zahra deelt haar inzichten en ervaringen over de voordelen van het voortzetten van prospectie activiteiten in deze ogenschijnlijk minder drukke tijden.
Wat gebeurt er als een klant besluit om op pauze te drukken tijdens deze periodes?
Tijdens de zomermaanden, specifiek het bouwverlof, en in december tijdens de kerstvakantie, ervaren we bij salesUp vaak dat klanten geneigd zijn hun prospectie volledig te pauzeren. Hoewel het begrijpelijk is om tijdens het bouwverlof een pauze in te lassen, zien we vaak dat klanten hierdoor de hele maanden juli en augustus of zelfs de volledige maand december op pauze zetten. Dit is juist wat we willen vermijden, omdat het doorgaan met prospectie in deze periodes grote voordelen biedt.
Wanneer een klant namelijk gedurende de hele zomermaanden of december de pauzeknop indrukt, stopt de opbouw van hun sales pipeline volledig. Prospectie draait om continuïteit; je plant zaadjes die later tot deals kunnen leiden. Als je deze continuïteit onderbreekt, stop je de opbouw van je pipeline, waardoor je geen kwalitatieve opvolging kunt doen.
Wanneer je dan in september of januari weer begint, start je weer helemaal opnieuw met het opbouwen van je pipeline. Dit betekent dat de eerste resultaten pas eind september of januari zichtbaar worden, wat direct impact heeft op de sales pipeline van de klant. Na het inplannen van een afspraak heeft de deal namelijk nog een doorlooptijd nodig om tot een getekend contract te komen. Daarom is het belangrijk om, ondanks een korte pauze, de prospectieactiviteiten zo veel mogelijk voort te zetten om een gezonde pipeline te waarborgen.
En hoe zit het met de concurrentie tijdens deze periodes?
Het is belangrijk om te beseffen dat de concurrentie wellicht wel doorgaat met prospectie. Terwijl jij op pauze drukt, kunnen zij jouw potentiële klanten benaderen en binnenhalen. Dit is een groot risico, omdat je klanten kunt verliezen aan concurrenten die wel actief blijven.
Maar veel klanten denken dat deze periodes echt niet relevant zijn. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Het klopt dat in juli en augustus veel mensen met vakantie zijn, maar juist daarom zijn de C-level executives vaak beter bereikbaar. Ze hebben minder meetings en andere verplichtingen, waardoor je hen gemakkelijker kunt bereiken. Prospecteren in de zomer en in de decembermaand is dus wel degelijk relevant.
Kun je specifieke resultaten delen van klanten die tijdens deze periodes hebben door geprospecteerd?
Ja, zeker. Zo hadden we een klant in de preventie- en bescherming sector met een conversie van 19,15% tijdens juli en augustus. Een klant in de technische sector behaalde een gemiddelde conversie van 15,05%. Ook in de bouwsector, ondanks het bouwverlof, behaalden we een conversie van 11,43%. In de IT-sector zagen we een gemiddelde conversie van 10%.
Wat gebeurt er als een klant in plaats van volledig te pauzeren, het aantal uren vermindert?
Als een klant besluit het aantal uren te verminderen in plaats van volledig te stoppen, blijft de sales pipeline toch deels actief. Dit betekent dat de prospectie doorgaat, zij het op een lager pitje, maar er blijven wel kansen op afspraken en deals. We raden aan om de uren te halveren in plaats van de pauzeknop in te duwen. Zo blijven de kosten beperkt, maar blijft de pipeline actief en kunnen we de resultaten opvolgen en onderhouden.
Hoe zit het met december? Zijn er dezelfde voordelen als in de zomermaanden?
In december zien we een vergelijkbaar patroon. Hoewel veel bedrijven collectief sluiten, blijven de eerste weken van december relevant voor prospectie. Bedrijven maken vaak hun budgetten op voor het nieuwe jaar, waardoor ze openstaan voor nieuwe ideeën of voorstellen. De conversieratio's liggen in december vaak in lijn met die van de zomer, soms zelfs hoger.
Nog interessante blogs voor jou
Telefonische prospectie voor EV Shop | salesUp
EV Shop is dé specialist in elektrische voertuigen. Ze bieden zowel nieuwe als tweedehands elektrische wagens aan en schakelen salesUp in om deze voertuigen succesvol te verkopen. In samenwerking met EV Shop voerden wij een gerichte B2B prospectie campagne uit, specifiek gericht op zaakvoerders, fleetmanagers en wagenparkbeheerders in Oost-Vlaanderen. Benieuwd naar onze aanpak en de resultaten? Lees verder en ontdek het zelf.
Telefonische prospectie voor Upgrade Estate | salesUp
Upgrade Estate, actief in de vastgoedsector, werkt sinds mei 2024 samen met salesUp. Hun focus ligt op drie hoofdsegmenten: Upliving (woningen), Upoffice (kantoren) en Upkot (studentenkoten). Het Upkot-project, dat bekendstaat om de unieke studentenwoningen in verschillende provincies, is een belangrijk onderdeel van hun portfolio.
In de samenwerking richten wij ons op het Upkot-segment, waar we via telefonische prospectie inkomende leads opvolgen. Deze leads komen binnen via Google Ads, Meta-ads, en de website van Upgrade Estate. Benieuwd naar het resultaat van onze samenwerking? Lees dan snel verder…
Jaguar Land Rover BeNeLux kiest salesUp voor effectieve leads
In december 2023 kwam Jaguar Land Rover naar salesUp met een duidelijke uitdaging: hoe kunnen we niet alleen meer leads genereren, maar vooral de kwaliteit ervan waarborgen? In een markt waar klantbeleving voorop staat, bleek dit cruciaal. Na een succesvolle eerste fase verlengde Jaguar Land Rover de samenwerking al snel tot maart 2025, met uitzicht op een nog langere samenwerking. Benieuwd hoe salesUp dit resultaat behaalde? Lees dan snel verder…